Wanneer mannen shoppen, gebeurt dat met een missie. Geen eindeloos geslenter langs de rekken, geen 25 paar schoenen passen en zeker geen discussie met een verkoopmedewerker over de kleur.
Nee, een man komt, ziet en koopt. Of tenminste, dat denkt hij. In werkelijkheid wordt zijn koopgedrag beïnvloed door veel meer dan hij zelf doorheeft: marketing, cultuur, ego en… snacks. In dit artikel duiken we op een luchtige, maar leerzame manier in het consumentengedrag van mannen. Let op: creditcard niet verplicht, glimlach wel.
De man als doelgerichte shopper
Mannen shoppen vaak functioneel. Ze hebben een doel, en dat doel moet zo efficiënt mogelijk bereikt worden. Geen gedoe, geen omwegen. Een nieuwe broek? Die moet passen, zwart zijn en binnen tien minuten gekocht. En als de broek ook nog een zak heeft waar zijn telefoon nét inpast, is het helemaal feest.
Toch is het niet zo zwart-wit. Onderzoek wijst uit dat ook mannen gevoelig zijn voor branding, sfeer in de winkel en sociale druk. De man die zogenaamd ‘alleen even snel een trui kwam halen’, verlaat de winkel soms met een designer zonnebril, een set geurkaarsen en het gevoel dat hij een nieuwe versie van zichzelf heeft gekocht.
Reclamepraatjes en mannelijke trots
Mannen denken graag dat ze niet vatbaar zijn voor marketing. Maar gooi er een beetje testosteron in – denk: een sportwagen, stoere voice-over of een kerel die een boom velt met zijn blote handen – en de kans is groot dat de man zijn portemonnee trekt. Advertenties die inspelen op mannelijkheid, kracht en status doen het goed. Niet omdat mannen dom zijn, maar omdat het brein nou eenmaal houdt van herkenning en bevestiging.
En dan hebben we het nog niet gehad over gadgets. Geef een man een apparaat dat piept, knippert of verbinding maakt met Bluetooth, en hij is verkocht. Zelfs als hij niet weet wat het doet. Een slimme deurbel? “Natuurlijk heb ik dat nodig. Voor de veiligheid. En omdat de buren er ook een hebben.”
Online winkelen: het heiligdom van gemak
Online shoppen is voor mannen een zegen. Geen pashokjes, geen verkopers die vragen of ze ergens mee kunnen helpen. Gewoon scrollen, klikken en morgen in huis. Bovendien kunnen ze online rustig vergelijken zonder dat ze zich opgejaagd voelen. De filter ‘laagste prijs eerst’ is hun beste vriend.
Toch blijkt dat mannen – ondanks hun liefde voor efficiëntie – ook waarde hechten aan beleving. Een overzichtelijke website, duidelijke foto’s en eerlijke reviews maken het verschil. De man wil weten waar hij aan toe is. Geen verrassingen. Behalve als die verrassingen in een limited edition doosje zitten met een cool logo erop.
Mannen en merktrouw: als iets werkt, blijf je erbij
Veel mannen zijn trouw aan merken. Niet per se uit liefde, maar uit gemak. Als een scheermes goed werkt, waarom dan overstappen naar iets anders? Die paarse verpakking met aloë vera en kokosgeur? Niet nodig. “Geef mij maar de vertrouwde blauwe.”
Deze merktrouw zorgt ervoor dat marketeers slim inspelen op gewoontevorming. Een man die elke ochtend zijn vertrouwde deodorant gebruikt, is een man die niet zomaar overstapt. Maar als een merk hem aanspreekt met een stoere verpakking, een vleugje humor en een gevoel van ‘dit is voor echte kerels’, dan is hij snel om.
Prijs versus prestige: de eeuwige tweestrijd
Bij mannen draait het vaak om balans: wil hij besparen of pronken? Voor sokken kiest hij misschien de goedkoopste multipack, maar voor een horloge mag het best wat kosten. Statusgevoelige aankopen – denk aan auto’s, horloges, gadgets en sneakers – zijn vaak gevoelig voor imago. Hier speelt prestige een grotere rol dan de prijs. Een man wil indruk maken, al zegt hij van niet.
Toch blijft de prijs belangrijk. Zelfs bij luxe aankopen wordt graag het gevoel behouden dat er een goede deal is gemaakt. Daarom doen sale-stickers en cashback-acties het ook onder mannen verrassend goed. Je kunt tenslotte een gentleman zijn én van korting houden.
De rol van emoties: meer dan hij toe wil geven
Mannen kopen niet alleen met hun hoofd, maar ook met hun hart. Al zullen ze dat niet altijd toegeven. Een nieuwe jas kan hem het gevoel geven dat hij weer controle heeft over zijn leven. Een dure barbecue? Dat is geen grill – dat is mannelijkheid op wielen. De aankoop van een nieuw product kan een boost geven aan het zelfvertrouwen, het gevoel van competentie of simpelweg het idee dat hij ‘het goed voor elkaar heeft’.
En ja, soms koopt hij iets uit frustratie, verveling of zelfs liefdesverdriet. Daar hoeven we geen drama van te maken. Gewoon even een nieuwe speaker, een sixpack speciaalbier en een avondje gamen. Dan komt alles weer goed.
Conclusie: mannen zijn slimme, gevoelige, merkvaste koopmachines
Mannen zijn misschien geen urenlange shoppers, maar ze weten precies wat ze willen – of denken dat ze dat doen. Hun consumentengedrag wordt beïnvloed door gemak, status, merktrouw en emoties. En hoewel hij het zelf nooit zo zou omschrijven, is de gemiddelde man een interessante mix van rationeel en gevoelig als het op kopen aankomt.
Dus de volgende keer dat hij zegt “ik ga alleen even een schroevendraaier halen”, houd dan maar alvast ruimte vrij in de gangkast. Je weet nooit met wat voor ‘functionele’ gadgets hij thuiskomt.